torsdag 1 mars 2012

Pilgrimsvandring 2009 del 1


I några inlägg har jag nämnt om en vandring jag gjort i Spanien. Fått en förfrågan om jag ville dela med mig mera utav den. Har funderat lite och, ja det skulle jag väl kunna…Under vandringen så skrev jag ner dag för dag…




Kateralen i Leon

Pilgrimsleden som kallas El Camino börjar i södra Frankrike och går in i norra  Spanien. Hela leden är ca 80mil. Leden är markerad av gula målade pilar som man följer. Det hände att vi var osäkra ändå på vägen , inte  alltid helt lätt att hitta. Varken min väninna eller jag hade någon erfarenhet av vandring innan. Vi bestämde att börja i Leon. Då är det 30 mil till Santiago de Compostela, som får väl anses som slutmålet Vet att det finns pilgrimer som går lite till, till Finistere som sägs vara världens ände….  Det sägs att aposteln Jakobs kvarlevor ska ha förts till Santiago de Compostela och leden kallas också Jakobs leden .Vi gick leden  av nyfikenhet, hade hört om denna leden i olika sammanhang. Jag minns när jag läste El Camino av Shirley Mc Laine för massor av år sedan….min känsla var. Detta  vill jag göra!!

I städerna kunde pilarna bytts ut mot så här vackra riktmärke
N och jag hade aldrig pratat om att gå den ens, när hon en dag bara ringde och sa: Jag ska gå El Camino i Spanien. Jaha ,då följer jag med. Så var det bestämt. Sept 2009 gick vi.Vi hade 14 dagar på oss och då gick två resdagar bort, så 12 vandringsdagar hade vi. Det hände både det ena och det andra...redan första dagen... 

Tänkte att jag följer mina anteckningar och hoppas att ni kan hänga med i dem.
Då går vi....
7-8sept 2009

Åker iväg en tidig morgon och möter N på Svågertorp. Idag börjar äventyret. Resan går utmärkt…..tills bagaget kommer. Min väska är trasig….två stroppar borta ,kan ej knäppa den. Och detta präglade hela vår första dag. Reklamerade min väska på flygplatsen och fick tips om hur jag skulle gå tillväga…Så vi provade HELA DAGEN…. Åkte Madrids tunnelbana ,mycket! Kan flera turer nu…En liten tur på tåg tills vi upptäckte att det var ingen bra ide’, tillbaks igen. När vi för andra gången (siesta stängt första ggn)kom till den av flygplatsen rek. väskaffären som skulle ge mig en ny väska, fanns ingen…..Nähä…
Då bestämde vi att ta bussen upp till Leon som till slut blev nattbussen 02,30. Innan dess lyckades vi hitta en mycket fin väska, 99 euro , som SAS ska få betala…och egentligen alla euron som vi la på åkturerna i tunnelbanan… Vi åkte som galningar ,hit och dit. Nåja en väska fick jag och nu hade vi många timmar utan sömn framför oss. Slog ihjäl ca 5 på en restaurang som passande nog hette El Virrey….
En Virrey skål ....

Efter restaurangens stängning invaderade vi busstationen och lyckades nästan komma med en två timmar tidigare buss. Packade in bagaget och upp på bussen, för att bli avslängda. Icke att chauffören ville ha oss med (vi hade egentligen bokat för en senare avgång) . Så vi rullade ut våra liggunderlag på en stenhård kakelavsats där vi tillbringade några timmar till. Åkte till Leon och sov nästan….
Stenhårt som sagt..
Var framme halv sju tidig morgon ,på busstationen . Hittade ett härbärge efter ett tips av andra pilgrimer som redan då börjat den dagens vandring. Det trodde vi också att vi strax skulle göra. Nu skulle vi köpa pilgrimspass
Första härbärget hade inga pass, nytt tips om nästa härbärge och vi hittade nästan dit. Fick mera hjälp och så var där stängt…Nu går vi efter de gula pilarna och skiter i passen. Så länge.
Vi började gå och lärde oss att Leon är en stor stad om man ska gå tvärs igenom och ut på andra sidan. Vi ville bara ut ur staden, precis i utkanten fanns en alldeles underbar liten vattenkälla för pilgrimer. Vi stannade, smorde fötterna och pratade med en holländsk kvinna. Hon hade en fantastisk bok om varenda detalj på Caminon. Vi hade varken pass eller karta.
Såja ute ur staden. Nu är vi pilgrimer och går, går, går och går. Hinner bli väldans trött på det redan. Första vandringsdagen men vi får inte glömma att vi varit uppstigna sedan tidigt i går morse, faktiskt. Men vi går ,vet inte hur långt ,ingen karta ju…



Hittar till slut ett härbärge efter att N sett både syner och hägringar om att vi är nära nästa by. Då till slut…här finns både pilgrimspass, ett dubbelrum till oss. Duschar gör vi allra först, tvättar upp våra kläder i en äldre ,mysig variant av tvättho på husets baksida. Så vi klagar inte, har fått en glimt av himmelriket så det tar sig nog. Nu blir det mat och i morgon bitti god frukost. Vi har knappt ätit sedan vi landade, har ju bara sprungit hela tiden…

Inga kloka bevingade insikter har ännu dykt upp…när skulle jag hört dem…??
--------------------

Detta var vår första dag och hoppas ni hänger på!
Inlägget blev långt,ev får jag halvera de kommande dagarna,ser hur jag gör.
Kramen Lisbeth


 

11 kommentarer:

  1. Åh vad fantastiskt kul att få läsa, ser fram emot fortsättningen:-)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Underbar läsning! Och förutsättningslöst, jag har läst många berättelser från Caminon och då har man planerat och prickat i kartor och grejat och haft sig. Det är ju inget äventyr, det är ju er vandring redan från början.
    Och dom där pilarna var inte alltid lätta att hitta, precis!
    Det ska bli kul att läsa fortsättningen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. fina bilder och intressant läsning
    trevlig helg
    Kram Jeanette

    SvaraRadera
  4. Åh va kul att läsa om eran färd:))Hoppas du har en bra kväll nu också! Kram på dej vännen...Gunilla

    SvaraRadera
  5. Javisst är han en snygging *ler*
    Oj vilken resa, verkar härligt med otroligt jobbigt...säger en som nöjer sig med hundpromenader, hihi!

    Kram Anki

    SvaraRadera
  6. Härlig läsning :-)

    SvaraRadera
  7. Hej!!
    Intressant:) Var på en föreläsning med Agneta Sjödin för ett par år sedan om just denna vandringen! Hon gick själv!!
    Kan tänka mig att det är ett minne för livet:)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Det är en lång vandring. Jag har en vän som gick den förra året. Jag läste den redan igår men glömde att kommentera hmmm....

    Kramen

    SvaraRadera
  9. Hejsan! Vilket härligt inlägg, följer dig gärna på resan utan ned kortning.
    Ha en fin helg!
    Kram Katha

    SvaraRadera
  10. Oj oj vad spännande!!!
    Ha det bra denna helg
    AC

    SvaraRadera
  11. Så klart jag följer med på er vandring !
    Kram ! Anneli ♥

    SvaraRadera

Blir glad.....


Blir glad när ni lämnar lite tankar hos mig